Amen to aim’n!

Hur går man från att inte ha någon som helst erfarenhet av företagande till att äga och driva ett internationellt klädmärke, med kontor i både Sverige och Nya Zeeland? Som dessutom sålt till över 80 länder och har återförsäljare världen över? Man drömmer stort, siktar högt och struntar fullständigt i alla tvivlare. Precis så var det för Tekla Acs och Helen Van som för lite drygt tre år sedan drog igång egna klädmärket aim’n.

Vamé träffar Tekla i aim’n Concept Store i Halmstad. Helen bor i Nya Zeeland och sköter sin del av verksamheten därifrån. aim’n producerar träningskläder och tillhörande accessoarer och fokuserar framförallt på tre punkter, komfort, kvalité och inspirerande design. Gemensamt för allt är glada färger och mönster samt en ”känna-sig-naken-komfort” som Tekla beskriver det.

Det var inte alla som trodde på deras idé när de först tog upp planerna med folk i deras omgivning.

– De ansåg att det redan fanns för många märken som producerade träningskläder. De sa att konkurrensen var för hård, men det var ju just det den inte var. Visst fanns det många som tillverkade träningskläder men vart var glädjen i dem? De var inte motiverande, oftast bara enfärgade och inte inspirerande alls, säger Tekla som snart kunde motbevisa dem alla.

Tekla sköter designen, och Helen tar hand om produktionen. Det var en helt ny värld för dem båda och de har lärt sig processen längs vägen. Till en början tog de fram provplagg och lade ut bilder på Instagram för att ta reda på om det fanns ett intresse. Det fanns det.

– Folk tyckte jättemycket om vad de såg och vissa blev på riktigt irriterade på oss för att kläderna inte fanns att köpa, säger Tekla med ett leende. Det kom ständigt in nya förfrågningar på var man kunde köpa kläderna.

Den stora efterfrågan gav dem modet att sy upp en kollektion för att prova om det skulle bli sålt. Den 1 maj 2014 blev drömmen uppfylld när tjejerna öppnade sin webbshop. De trodde att det skulle ta några månader innan alla kläderna var sålda och att de därför skulle ha gott om tid på sig att producera nytt under tiden. Men riktigt så gick det inte till.

– 4,5 timme efter att vi öppnat webbshoppen var kläderna slut! Sidan hann till och med krascha på grund av den extrema tillströmningen av besökare. Väldigt roligt såklart, men också helt galet! Tänk att så många, liksom vi, hade törstat efter roliga träningskläder, säger Tekla.

Den stora efterfrågan gjorde att de fick beställa mer kläder från leverantörerna, men den här gången blev det inte som tänkt.

– Vi åkte på vår första nit. Leverantören höll inte vad de lovat. De försökte blåsa oss, det var inte alls samma kvalitet på den nya leveransen, så det var bara att sätta gång att leta efter nya kontakter, förklarar Tekla. Det tog nästan tre månader innan de hade godkända kläder att sälja igen.

Idag har de olika leverantörer som producerar olika produkter och har hårda krav på sina producenter, både gällande kvalité men framförallt arbetsförhållanden. Helen åker ofta till Asien och har besökt alla fabriker för att säkerställa att förhållanden och regler uppfyller företagets krav.

Vad gör man då när man startat ett företag som på mindre än ett år får en enorm efterfrågan från både privatpersoner och återförsäljare? Man behåller lugnet och väljer med stor omsorg var och hur varumärket ska synas och uppfattas.

– Det är otroligt viktigt att ens varumärke speglas på det sättet man själv vill, inte bara i början under etableringsfasen utan konstant, alltid och i alla sammanhang, anser Tekla.

Därför körde de till en början all försäljning via sin egen webbshop, men när nelly.com hörde av sig och ville sälja deras kollektion kände tjejerna att det var dags för deras första återförsäljare. Kort därefter hörde även Skistar och Get Inspired i Norge av sig och bollen var definitivt i rullning. Att deras produkter är eftertraktade märks. Det har blivit så hippt att bära aim’n-kläder att det numera cirkulerar hel del piratkopior av deras alster.

– För mig är det viktigt att vara nyskapande, säger Tekla som hämtar sin inspiration främst från naturen och sin omgivning. Men alla verkar inte ha samma visioner som jag utan är mest bara ute efter att tjäna pengar, säger hon sen och syftar på de copycats som också börjat poppa upp på marknaden.

Förutom att sprida färg runt om i löpspåren och på gymmen försöker Tekla och Helen att uppmuntra sina kunder genom att anordna olika event och på så sätt inspirera till en aktiv livsstil.

– Vi vill få tjejer att träna ihop, att känna en samhörighet och peppa varandra. Vi vill få dem att tro på sig själva, att sikta högt, varav vår slogan Aim high, dream big!

”The sky is the limit” brukar man ju säga, men vissa har förmågan att ta sig längre än så, och aim’n-resan har bara börjat.

Namn: Tekla Acs

Ålder: 27

Familj: Fästman och dotter

Tränar helst: Kitesurfing, snowboard

 

Namn: Helen Van

Ålder: 28

Familj: Sambo

Tränar helst: Vågsurfing

 

Text: Amanda Hajney