Ett godisimperium i Halmstad

Får det lov att vara en ask med glädje? Eller en burk med nostalgi? Du har säkert stött på dem på någon färja eller flygplats, i matbutiken eller apoteket. Toms finns överallt och har levererat känslor i form av sötsaker i över 90 år.

Sedan två år tillbaka har Toms ett säte i Halmstad. Det danska konfektyrföretaget hade tidigare både kontor och produktion i Habo, strax utanför Jönköping. Men när produktionen flyttades till Danmark istället så tyckte Toms att det var lika bra att flytta kontoret också. Helst till västkusten, så förbindelsen skulle vara bra för de resande danskarna. Det var då Henrik Thorbjörnsson, business director på Toms, lade fram förslaget om Halmstad. Och så fick det bli.

Som barn drömde Henrik om att bli diplomat, men att bli ”godischef” är inte heller så långt ifrån drömmarna. Under hela sin högstadietid jobbade han extra i en kiosk på Kärleken och intresset för godis väcktes till liv. I sitt yrkesliv har han jobbat med godis sedan 1993.

– Godis är något alla har en relation till, vare sig de gillar det eller ej. Om jag sitter på en middag med människor jag inte känner så dröjer det inte länge förrän någon frågar vad jag jobbar med och vips så är diskussionen igång. Alla har något att säga i ämnet, säger Henrik med ett leende.

Toms har funnits i Sverige i drygt 60 år, men företaget har funnits mycket längre än så. Det startades redan 1924 av de två kemisterna och apotekarna Trojel och Meyer. Företagsnamnet kommer från deras egna namn, ”T Och M”. För att slippa ha det olyckliga ordet ”tom” på godisautomaterna, lade de till ett ”s” och blev ”Toms”. Victor B Strand köpte upp företaget 1942 och det är även han som köper upp chokladföretaget Anthon Berg och Pingvin Lakrids, två av Toms populäraste produkter än idag.

–  Då de flesta av våra konkurrenter bara är bra på en sak, till exempel godis eller choklad, står vi stadigt på tre ben, säger Henrik. Dels har vi MRM, alltså Mouth Refreshment, dels har vi choklad och dels socker, alltså godis. Där emellan har vi det helt sockerfria, sånt som är sötat med Stevia, vilket vi märker blir mer och mer populärt.

Det gäller att tänka framåt och försöka utläsa vilka trender som är på intåg. En gång i månaden sätter de sig ner och spånar om nya smaker och figurer på godisarna. Inspirationen hämtar de från sådant de sett eller smakat på runt om i världen. Den klassiska Pingvinstången kommer ut med en ny smak varje sommar. Om den blir populär petar den en gammal smak ur sortimentet. Fast just i år är det faktiskt två smaker som ska konkurrera med varandra.

– Vi kallar den Kolakampanjen. Vi har tagit fram två olika kolasmaker där konsumenterna röstar på den de gillar bäst, säger Henrik.

Toms ligger på plats 50 i världen när det kommer till att distribuera choklad och godis. I Sverige är man femma och i Danmark marknadsledare. I övriga världen är de mest kända för Anthon Bergs spritfyllda chokladflaskor. Där köper man in originalspriten och blandar ut den med vatten, eftersom spriten annars skulle smälta chokladen. Även här i Sverige ligger Anthon Bergs choklad i topp bland de produkter som de säljer mest av i ren volym, men Toms mest populära godis är de röda Ferraribilarna som smakar hallon.

– Vi säljer cirka 400 ton ferraribilar om året, säger Henrik.

Den klassiska godisbilen köptes upp av de gamla ägarna, Webes, 2002 och har sedan dess utvecklats till att innefatta fler storlekar och ännu fler smaker.

– Och nya sorter är på väg att lanseras, avslöjar Henrik.

Så Toms verkar inte direkt vara på väg att bromsa in, de fortsätter leverera godbitar med gasen i botten, full fart framåt!

Toms topp 5 säljande produkter

1: Anthon Berg Guldask

2: Ferrari (lösvikt)

3: Anthon Berg Mandelägg

4: Stora häxvrål (lösvikt)

5: Pingvin Mintstång

Text: Amanda Hajney

Foto: Viktor Dunér