Har du himlen runt hörnet?

Anställ hustlers och inte stofiler!

Hur hittar du den bästa säljresursen för din kostnadskänsliga startup eller ditt företag som befinner sig i en tidig expansionsfas? En ledtråd – det är inte där 90 % av entreprenörerna letar.

Jag vill påstå att de flesta letar efter säljpersonal på fel ställe: jobbsiter, rekryteringssiter, LinkedIn etc. Vad är då problemet med alla dessa plattformar? Man hittar ju det man söker, nämligen säljare på jakt efter nya spännande uppdrag. Det är sant! Men kom ihåg, säljare som ständigt letar nya säljuppdrag är ofta de mindre bra tyvärr. Många gånger är de inte tillräckligt hungriga och ofta har de invanda rutiner som inte går att ändra på. Bra säljare är sällan utan jobb och det sista du vill ha är en trött säljare. Arbeta selektivt och proaktivt när du ska hitta din säljresurs. Att anställa fel person kan bli en dyr lärdom.

Önskar du en slipad och professionell säljare kan du behöva ta fram en lockande kompensationsplan, generös bonus, bra förmåner, ha ett välkänt varumärke med i bagaget samt erbjuda personen en operativ roll.

I en startup och i ett kostnadskänsligt läge är det ofta något man inte kan erbjuda.

 

Leta inte efter säljare. Leta efter drivna personer med säljtalang!

Leta efter personer som har den emotionella och mentala inställningen som krävs för att bli en bra startup hustler. Det händer att de här personerna inte alltid själva ser sig som säljare, ofta har de andra mål och ambitioner i livet. Hjälp dem genom att visa dem att ditt erbjudande tar dem ett steg närmare deras långsiktiga mål. Många startup hustlers har en strävan att hitta sin väg för att bli delägare, engagera sig på ett djupare plan eller t.o.m. starta eget på sikt. Hitta dessa talanger, gärna yngre, med entreprenörskänsla och ge dem en chans att växa och utvecklas inom din organisation.

 

Det här är exempel på nyckelfrågor du måste ställa dig själv:

Är de villiga att göra det som krävs för att lyckas? Har de entreprenörskänsla? Har de rätt driv och ambitioner? Gillar de konkurrens? Tycker de om att kommunicera och interagera med andra människor? Går de att coacha i rätt riktning? Gillar de att lyssna, lära sig nya saker och testa nya metoder? Kan de ta emot dina råd och hantera kritisk feedback?

 

Rätt attityd går före erfarenhet

Det första stället att leta på är alltid i ditt egna nätverk bestående av vänner, familj, affärsbekanta, tidigare kollegor, samarbetspartners etc. Fråga alla i ditt nätverk om de känner någon som skulle kunna axla rollen. Den mest uppenbara blir ofta förbisedd, så ha tålamod! I ett tidigt och kostnadskänsligt läge är det viktigt med resursfulla, begåvade människor med en känsla för affärer. Låt talanger med rätt attityd gå före stofiler med tung erfarenhet.

 

Text: Selim Kalkan. Entreprenör, konsult, investerare SEKA Group AB