Headhunting fungerar

”Nej, jag hade inte tänkt byta jobb men jag blev headhuntad”. Låter det bekant? Är du en av dem som aldrig har blivit headhuntad men som gärna vill veta hur man blir det? Vi träffade Leif Andersson och Lars Karlsson på Mercuri Urval för att ta reda på hur headhunting fungerar.

Det finns en hel del myter runt ämnet headhunting eller search, som Lars och Leif säger att det numera kallas. Många tror att search är en enkel och snabb process. Men det är precis tvärtom.

– Till att börja med handlar search om att analysera företaget och identifiera de behov som finns. När den biten är klar är nästa steg att analysera fram vilka förändringar som måste genomföras. Ska företaget anställa mer personal, ska man arbeta annorlunda i organisationen eller ska företaget söka ny mark och ändra sin strategi, säger Leif.

När den första analysen är klar går man vidare med att sätta upp kravprofilen till tjänsten och bestämma vilken rekryteringsform som är bäst att använda. Valet står mellan att sätta ihop en annons, göra en search eller en kombination av båda.

– Om vi letar efter en ögonläkare som är specialiserad på en viss ögonsjukdom, då finns det kanske fem personer i Sverige med rätt erfarenhet och utbildning. I det fallet är det enkelt att leta upp kandidaterna, eftersom de oftast är kända i sina och researchers nätverk, säger Leif.

– Är det en ingenjör med minst gymnasieutbildning som företaget söker, då är det betydligt mer arbete. Förutom att söka rätt på ett antal kandidater ur databaserna, som kan innehålla tusentals personer, måste vi göra en mer djupgående research på deras utbildning och erfarenhet eftersom de inte är lika kända i olika nätverk, fortsätter Lars.

Skillnaden mellan att annonsera efter någon och search, är enligt Lars och Leif ganska stora. En person som svarar på en annons gör själv ett aktivt val att byta arbetsplats medan en person som blir searchad kanske inte alls hade tänkt byta jobb.

– Det händer att de som vi kontaktar för att boka en intervju inte alls är intresserade. Då får vi gå vidare med en annan kandidat i urvalet. Från det att vi börjar söka efter lämpliga personer tills kontraktet är skrivet, går det ofta 6-7 veckor, säger Lars.

Hur gör man då om man vill bli searchad? Även här finns det en del myter att ta död på.

– Det är få som blir searchade till ett nytt jobb utan ansträngning, säger Leif.

Vill man göra sig tillgänglig för search måste man se till att vara sökbar.
Uttryck som Lars och Leif ständigt återkommer till, förutom ”att vara sökbar”, är nätverk och databaser. Ett nätverk är som en mänsklig databas. Genom att använda sig av olika nätverk och tala om var du arbetar och vilka arbetsuppgifter du har, gör man sig också sökbar.

– Det gäller helt enkelt att tala om för andra att man är duktig på det man gör och spännande att anställa, säger Lars. Vill du jobba inom en viss bransch, gå på nätverksträffar som är kopplade till det området och prata med folk. Använd sociala nätverk som till exempel Rotary och olika föreningar där du tror att det finns potentiella arbetsgivare som kan vara intresserad av dig och dina kunskaper.

Förutom att skapa ett intresse för sig själv i verkligheten gäller det också att göra sig sökbar digitalt. Sociala medier är utmärkta ställen att sprida information om vad man kan och arbetar med. Ett annat sätt är att leta upp företag som man är intresserad av att jobba hos. De allra flesta har en hemsida där man kan söka lediga tjänster eller lämna en spontanansökan som i sin tur kan leda till att man blir searchad.

– Det viktiga när man gör en spontanansökan är att följa upp sin ansökan genom att kontakta företaget. Chefer vill se engagemang hos dem som söker jobb och det visar du genom att följa upp din ansökan via telefon eller mejl, säger Lars.

LinkedIn är en av de största nätverkssajterna och ett av flera sociala medier där rekryteringsföretagen söker efter personer som kan var aktuella för search. Via specifika sökord, till exempel ”controller”, ”Halland” och ”management” kan sökningen begränsas både branschmässigt och geografiskt.

– Det finns anledning att vara noggrann när man lägger upp sin profil i databaser, säger Lars. Sökorden är viktiga och det gäller att ha koll på vad varje sökord betyder. Synonymer är också bra. Ordet säljare är det många som lägger in som sökord. Men om man fyller på med synonymer till säljare ökar också rekryterarnas träffar.

– Det gäller att se på sig själv utifrån och försöka se hur andra söker på en, fortsätter Leif. Har du en profil som är upplagd i flera databaser men ingenting händer, då har du troligen missat viktiga sökord. Eller så kan du arbeta inom ett område där det inte är så många rekryteringsprocesser.

Lars och Leifs viktigaste tips till alla som vill bli searchade, förutom att göra sig sökbar, är att vara aktiv med sin profil på nätet.

– Se till att uppdatera din profil regelbundet, särskilt på LinkedIn där flödet är snabbt. Uppgifterna ska vara aktuella, relevanta och gärna kompletterade med vad du vill ha för jobb och vad du har för mål i arbetslivet. Vill du inte skylta med att du är intresserad av en ny tjänst för din nuvarande arbetsgivare, skriv vad du vill ha för nästa jobb om du har möjlighet att få det, säger Lars.

Rekryterare upplever att det är svårt att hitta lämpliga kandidater och arbetssökande tycker att det är svårt att bli searchade. Den röda tråden är inte alltid solklar.

– Det finns ingen manual för så här gör du. Search är ett detektivarbete och pussel oavsett om man arbetar som rekryterare eller vill göra sig tillgänglig för search. Men alla som vill har möjligheten att öka sina chanser att bli searchade, avslutar Leif.