Med sylt och saftig sötma

Det familjeägda företaget Hafi (Hallands Fruktindustri) är idag verksamt i den fjärde generationen och håller till där allt en gång började, i Brännarp strax utanför Halmstad.

Det började med en kärlekshistoria på 1930-talet, där syskonen Kajsa Rosenblads och Marcus Bjurklints farmor och farfar träffades för första gången. De blev kära, gifte sig och flyttade till Brännarp. Innan andra världskriget bröt ut hade farfadern Karl Dellgren viljan att starta ett musteri. Intresset för att musta äpplen delade han med svärsonen Bernt Bjurklint och inom kort blev musteriet verksamt. Krigsåren var tuffa tider, men man var fast besluten att fortsätta driva musteriet trots sockerransonering och brist på äpplen. Det var nu man började laborera med andra frukter och bär som blev sylt och saft. Produkterna såldes runt om i södra Sverige med direktleverans till skolor, regementen och sjukhus. När de stora offentliga upphandlingarna kom och all försäljning skulle gå via grossister, valde man att satsa på nya marknader för att förhindra att musteriet skulle säljas eller i värsta fall läggas ned. Med tredje generationen vid rodret, Kajsa och Marcus föräldrar, riktades blicken utanför Sveriges gränser. Pappa Hans Bjurklint satsade medvetet på export för att hitta potentiella kunder utomlands. I samma veva knöts även kontakter med svenska industrikunder, vilket var en stor framgång för Hafi.

När Hafis produkter började säljas på det halländska livsmedelshistoriska kulturarvet Särdals Kvarn i Haverdal, upptäcktes Hafi från alla möjliga håll i Sverige. Verksamheten togs då över av Kajsa och Marcus, vilket från början inte var självklart. Föräldrarna försökte övertala syskonen att lämna Halland för att börja studera och vidga vyerna. Marcus var envis och ville ta fram ett nytt varumärke, vilket resulterade i att även Kajsa så småningom engagerade sig i företaget.

– Jag lämnade Halland tidigt och började plugga arkitektur och konst i Lund. Jag var väldigt fokuserad på de bitarna och studerade och jobbade många år på universitetet där. Men jag har alltid haft med mig Hafi sedan jag var liten och var lite besatt av idén om att bygga ett varumärke. Så jag tog en paus från det akademiska och engagerade mig i företaget.

Idag säljs produkterna över hela landet med 80 % svenska bär av ekologiska råvaror, något som ligger Hafi varmt om hjärtat. De har även engagerat sig i ett fadderprojekt i Bosnien.

– Samtidigt som vi gör en välgärning på den bosniska landsbygden, säkrar vi upp en ekologisk råvara, berättar Kajsa.

Det är viktigt för Hafi att de som plockar bären har det bra. Det är en av anledningarna till varför Hafi bär KRAV-märket på många av sina produkter.

För Kajsa är det även självklart att hallänningarna ska ta del av lokalproducerade livsmedelsprodukter.

– Vi skulle tycka det var roligt om alla skolbarn i Halland åt Hafi-sylt med lite lägre sockermängd och högre bärinnehåll – givetvis svenska ekologiska bär. Vi borde göra precis som vi gjorde förr, leverera ut till storhushåll.

Hafi som familjeägt företag i fjärde generationen gör verksamheten unik. Värt att nämna är Hafis samarbete med det halländska glassföretaget SIA Glass i Slöinge. Ett halländskt samarbete är en fördel för hallänningar, eftersom man enkelt kan relatera till produkternas härkomst. Eftersom Halland blir alltmer populärt kan man på så sätt se regionen som en tillgång. Hafi och SIA Glass är långt ifrån de enda livsmedelsföretagen i Halland som samarbetar med varandra.

– Här är ett antal väldigt aktiva livsmedelsföretagare som också har lång tradition inom familjeföretag. Vi ingår i ett nätverk som heter Signerat Halland, som är allt ifrån mindre livsmedelsproducenter till de som är betydligt större än vad vi är. Det tycker jag är en väldig styrka, säger Kajsa.

Nu när det är juletider väljer Hafi att lansera helt nya produkter. Den nysläppta glöggen kommer vara i framkant under jul och har fått fint mottagande, vilket Kajsa gläds åt.

– Det är väldigt kul! En av våra glöggsorter är äpple/vanilj/pepparrot. Pepparroten är ju extremt Halländsk.

Framtidsvisionerna ser ljusa ut för Hafi. Bland annat väljer Kajsa och Marcus att öppna en fabriksbutik i Brännarp samtidigt som exporten kommer att utvecklas för att nå fler länder.

– Fabriksbutiken är ett önskemål och att hitta fler återförsäljare på vårt delikatessortiment samt även börja exportera till fler länder.