Medioker meditation

Vi har alla hört att meditation är bra, men få kan sitta still i tio minuter. Blunda och fokusera på din andning. Tänk inte på något annat. Vi vet hur det slutar, precis allt studsar runt innanför pannbenet: däcktrycket, fasters hund, barnens nya lärare, senaste avsnittet av Westworld, andras lyckliga jävla Facebook- inlägg, borde höra av mig till grannen, se över lånen, undrar när Viktoria blir drottning? och så vidare i all oändlighet. Men det är okej, det är en del av processen.

Ett sätt att närma sig en vana är att inte ta det så allvarligt. Välj en favoritlåt att lyssna till varje morgon. Sätt i lurarna, blunda och luta dig mot väggen. Lyssna på hela låten innan du fortsätter med din dag. Under tiden lägg märke till tankarna som kommer och låt dom passera. Försök notera din andning, fler tankar kommer och det är helt i sin ordning. Låt dom komma, men stanna inte vid någon av dom. Kan du göra detta under hela låten så har du mediterat.

Säkerligen kan du hitta någon som erbjuder guidade meditationer. Det sker oftast i grupp, lite som ett spinningpass fast tvärtom. För oss som känner motstånd i att göra saker med andra finns det utmärkta alternativ i form av appar. Jag använder en som heter ”Headspace”, där finns en gratis introduktion som heter ”Ten for ten”. I tio minuter under tio dagar får du en guidad meditation. Det är vad som kallas mindfulness- meditation. Efter de inledande tio dagarna kan du gå vidare till längre meditationer, och rikta in dig på ett specifikt syfte. Förutom att minska stressen och finna ett lugn kan du lära dig att bli mer fokuserad, få bättre självkänsla eller bli mer motiverad. Efter att ha testat några månader kan jag intyga att det fungerar, men det är en förändringsprocess som tar tid och den tar inte slut.

Varje meditation i den här appen följer samma mönster. En lugnande inledning av djupa andetag och fokusering på omgivningen: ljud, dofter, vind och temperatur. Efter det fokuserar man på kroppen: från huvudet ner till tårna, sedan övergår du till andningen och sen kommer övningen (I början handlar det om att noggrant iaktta andningen). Det avslutas alltid med att du släpper koncentrationen och låter hjärnan löpa fritt. Här brukar min hjärna lugna sig och vara som mest fokuserad, eller fri från tankar. Märkligt.

Varje dag får du en ny meditation så det blir en slags utveckling över tid. För att inte bli störd brukar jag sätta telefonen i flygplansläge innan jag sätter mig och lyssnar på dagens session. Emellanåt bjuds det på en video där tekniker förklaras närmare. En av dem beskriver hur dina tankar är som moln på en blå himmel, du behöver bara se dem och låta dem segla förbi.

Calm, Buddhify, The Mindfulness-app är andra appar som erbjuder guidade meditationer. Leta runt och hitta något som du tycker känns rätt så kan du snart vara på väg mot ett inre lugn.

 

Text: Anders Jauring