Nya Eurostop

Det har inte undgått Halmstadborna (eller bilisten på E6:an för den delen) att Eurostop har fått sig ett ordentligt ansiktslyft samt en utbyggnad som avslöjar att en storsatsning är planerad och snart genomförd. Man ökar från 24 tusen kvadratmeter till hela 44 tusen kvadratmeter, vilket innebär att istället för tidigare 34 butiker kommer upp mot 90 butiker och restauranger få plats samt en parkering med 1500 gratisparkeringar runt hela byggnaden.

År 2012 valde Eurocommercial att köpa Eurostop och redan då sattes den stora planeringen igång som idag börjar närma sig de sista etapperna. Man har även tagit beslutet att göra om och lanserar ett helt nytt varumärke som innebär att man lämnar varumärket Eurostop. Anledningen till denna stora satsning är att man vill bli det självklara shoppingvalet i regionen, från Ängelholm och Båstad i söder till Varberg i norr. Man ser en stor potential i Halmstad tack vare att många väljer att flytta till Halmstad och att invånarantalet ökar i stadig takt. Tanken är inte att konkurrera ut citykärnan inne i stan, utan att istället komplettera och hjälpas åt för att behålla Halmstadborna lokalt när de exempelvis ska ut på sin shoppingrunda eller uträtta andra ärenden.

Deras ledord är ”En plats för alla dina dagar”. Där det personliga mötet och en härlig ”hemma” känsla skapas. Det är något de tror starkt på och räds därför inte konkurrensen från exempelvis e-handeln eller liknande. Deras plan är att inte enbart leverera bra shopping utan även en mötesplats för hela familjen. Ett utrymme där besökarna kan samlas och umgås helt enkelt. Därför har det varit extra viktigt med valet av nya butiker så mixen blir så bra som möjligt och att det finns något för alla. Därför har man också valt att satsa stort på nya restauranger, bland annat en Foodmarket som ska drivas av Heagårds Skafferi. För den som vill, så finns möjligheten att följa solen från morgon till kväll, med frukost på Östras Bröds uteservering till kvällsmat på någon av de andra uteserveringarna som snart poppar upp längs med hela byggnaden. Det kommer även finnas ett familjerum som är anpassat för exempelvis amning, samt lekplats utanför en av de olika entréerna där barnen kan leka och stoja.

Satsningen innebär inte enbart en tillbyggnad med ett stort och spännande tillskott av olika butiker, utan även att många av de butiker som funnits sedan tidigare har valt att renovera upp sina lokaler för att matcha de nya delarna som byggs upp runtomkring. Även det stora och maffiga glastaket som täcker den gamla delen har fått sig en uppfräschning för att kunna behållas och tillföra den där härliga rymden och det behagliga ljuset som det medför.

 

Ett spännande inslag som med säkerhet kommer uppskattas av besökarna, är de häftiga och maffiga fasaderna och ingångar de enskilda butikerna har byggt upp och där det kommer kännas som om besökarna går in i en helt annan värld när de passerar igenom. Samma sak gäller med de tre entréerna till köpcentret som man valt att benämna som Blåa, Gröna och Gula, som representerar olika element som vi har tillgång till i Halmstad. Den blåa ska symbolisera havet och kusten, den gröna grönskan och naturen och den gula solen och sanden. Den uppmärksamme har kanske redan lagt märke till grönskan man möts av när man går in genom den Gröna ingången där Östras Bröd ligger idag.

 

Torsdagen 26 oktober klockan 17 drar invigningen igång med dunder och brak, med öppning av närmare 40 st nya butiker, restauranger och caféer. Schemat är späckat med allt från artistuppträdanden till akrobater, och pågår ända fram till söndagen. Man har även valt att från och med nyöppningen utöka öppettiderna som nu blir mellan 10:00 – 20:00 på vardagar och 10:00 – 18:00 på helger, detta för att skapa mer tillgänglighet för besökarna. Butiker som kommer öppna under invigningen är bland annat Volt, Design Only, Lyko, Søstrene Grene och många fler. Allt kommer inte vara helt klart till invigningen, arbetet med bland annat den Gula entrén och butiksytorna kring denna kommer fortsätta under vintern och våren och kommer stå klar till hösten 2018.

 

En nystart kräver ett nytt namn och den 2 oktober kommer man släppa det nya namnet och varumärket på nuvarande Eurostop och det är något som vi vet många är mycket nyfikna på, så sitt lugnt och håll utkik efter allt spännande som sker framöver på Eurostop (eller vad det nu blir för namn).
Text: Frida Hansson

Foto: Viktor Dunér