Så får du fler följare på ditt företags sociala medier

 

Det svåra med att marknadsföra sig i sociala medier är inte att få likes, även om det också är svårt. Den riktiga utmaningen står dock i att producera uppdateringar som intresserar människor tillräckligt ofta att de väljer att följa dig.

En följare är i princip den mest ärofyllda bekräftelsen du kan få på sociala medier. Efter att du analyserat målgruppen och valt vilket/vilka sociala medier du satsar på är det dags att fundera över vilken typ av uppdateringar du vill skapa och när de ska postas.

Grundregeln för nästan all marknadsföring är: Tänk Content. Det är innehållet som skiljer en reklamannons från ett värdefullt inlägg. För hur ofta ser man egentligen inlägg med stora ”KÖP NU”-rubriker? Det beror helt enkelt på avancerade algoritmer som sållar ut den typen av skräp-inlägg från användares flöden. Underskatta inte algoritmerna, de vet mer än vad du tror!

Underskatta heller aldrig det visuella när det gäller innehåll. Långa texter är aldrig att föredra framför en attraktiv bild eller video. En text kan vara jättefin men sällan en lyckad strategi då användare som scrollar igenom flödet på bussen en tisdagsmorgon sällan är sugna på att läsa en novell på väg till jobbet. Har du inte tid eller arbetskraft för att komma på eget innehåll kan du få inspiration från t.ex. Pinterest eller Polyvore. Var dock noga med att inte bryta några upphovsrättslagar!

En annan regel som är specifikt värdefull för sociala medier är: Gemenskap. Människor har behov av att känna sig inkluderade i sociala situationer både offline och online. Att vara först med något på nätet är en form av status-boost. Utnyttja det. På Facebook och Instagram är det numera standard att tagga vänner i memes, tävlingar eller tips-bilder. Bekräftelsebehovet och igenkänningsfaktorn står högt i kurs och är därmed en av de bästa marknadsföringsverktygen för oss företagare.

För att kickstarta ditt konto är det en bra idé att be om hjälp från kunder, intressenter, familj eller vänner. Be de som finns omkring dig att engagera sig i dina inlägg. Kanske kan ni rentav byta tjänster och uppmärksamma varandras inlägg. Finns det en större och mer etablerad profil som kan dela eller kommentera ditt inlägg är det en åtråvärd varumärkesförstärkare!

Följ sedan upp intresset för dina inlägg. Analysera statistiken. Man lyckas inte få tusentals gillare på första försöket, kanske inte ens under hela första året! Du måste testa dig fram för att hitta rätt. Ta ICA till exempel, av deras 261 200 följare har 21 000 sett en av deras videos som dessutom bara fick 550 reaktioner. Det är knappt 10 % som sett filmen till att börja med och inte ens 3 % som reagerat på den. Lyckas du få 10 % av dina följare att reagera på dina inlägg är din kampanj extremt lyckad.

Tre konkreta tips på hur du får fler följare:

  1. Skapa innehållsrika och anpassade inlägg. Ta hänsyn till dygnsrytmen, årstider, högtider, trender etc.
  2. Köp annonsering. Det är billigt och blir bara billigare ju bättre innehåll du skapar. Ju fler organiska följare som engagerar sig, desto fler ”köpta” följare tillkommer.
  3. Trial and error. Man lyckas inte direkt, det tar tid och tålamod! Testa dig fram och hitta en röd tråd som passar dig.

Text: Lovisa Larsson