Så här maxar du ditt företags marknadsföring

Marknadsföring är ingen raketforskning och det finns mängder med litteratur om vad du kan göra för att få fart på dina affärer. Jag har träffat många företagare genom åren och varit med om både framgångsrika kampanjer och rejäla magplask.

Varför blir lyckade marknadsföringsinsatser just lyckade – en lika aktuell fråga idag som för 100 år sedan. Svaret är inte helt självklart men det finns ett antal grundläggande faktorer som tillsammans gör det hela betydligt enklare, det är tillräckligt svårt som det är ändå. Får du ingen effekt på dina satsningar är det allt som oftast någon av dessa saker som inte klickar – jag kallar dessa för Hygienfaktorer.

  1. Precis som husdjur behöver företag ett riktigt bra namn.

För 1000 år sedan, när folk inte kunde läsa, hängde man upp en kringla utanför bageriet eller ett vinkrus utanför restaurangen. Enkelt, effektivt och symbolen förmedlade precis vad man kunde förvänta sig när man klev innanför porten.

Samma princip gäller än idag; – symboler i kombination med ett företagsnamn som förkunnar vad du kan förvänta dig av företaget, vilka produkter eller tjänster som saluförs. Ett namn som förtydligar och förstärker din affärsverksamhet gör det enklare att marknadsföra snarare än tvärtom. Heter du Allfix AB så kan det till och med leda till motsatt effekt för att namnet i sig begränsar tillväxten just för att det är otydligt.

Säljer du brödrostar? Säg det i namnet – Brödrostar AB. Skall du nischa dig, säg det också; Lyxiga Brödrostar AB eller Prisvärda Brödrostar AB – samma sak fast olika förväntningar.

  1. Ett bra läge med rätt flöde.

För många år sedan (och det är nog preskriberat nu), så var jag delaktig i ett projekt där amerikanska Burger King skulle introduceras i en ort i Sverige. Den nyblivne franchise-tagaren hade två lokaler att välja mellan, den ena låg vid stortorget och kostade 800 tkr om året och den andra låg längre ner på gatan och kostade 300 tkr om året. Företagaren valde den billigare lokalen – det skilde bara 200 meter och det fanns inget som motiverade den högre kostnaden, menade han.

Inom handel så är bra lägen en del av marknadsföringskostnaden – det finns ingen affärsidé i världen, oavsett hur bra den är, som fungerar i ett dåligt läge över tid. Burger Kings verksamhet bygger på volymer och dessa 200 meter kostade miljoner extra om året i marknadsföring för att generera den volymen som det bra läget genererade. Men ett dyrt läge är inte alltid lika med rätt, det beror helt på hur din affärsidé ser ut och var dina kunder finns. Fundera länge över läget och ta inte första bästa lediga lokal.

  1. Börja med att vara närvarande.

Det finns tusentals sajter, kataloger, informationsplatser, sökmotorer och andra som lever på att producera ”hittainformation” och det är ofta helt gratis. Att dina företagsfakta, öppettider, adress, kartor, erbjudande och kontaktinformation är korrekt, trevlig och informativ är viktigare än du tror. Om dina kunder inte hittar dig relativt snabbt för att du slarvat med företagsfakta så blir andra insatser lätt verkningslösa.

Jag arbetade under en tid med en butikskedja där försäljningen vek på vintern i en av butikerna trots upprepade helsidor i kvällstidningarna. Jag genomförde en kundundersökning och det visade sig att man inte hittade till butiken på vinterhalvåret för den syntes inte. Så när jag ställde mig på gården så såg jag heller inte skylten, man hade helt enkelt snålat in på fasadbelysningen. Rätt viktig detalj om du frågar mig och betydligt billigare att lösa än att köpa helsida efter helsida.

  1. Vem orkar lyssna på vad du har att säga som är så himla bra?

Har du namnet, läget och all fakta på plats är det dags att börja argumentera. Jag vågar utan tvekan påstå att 80 % av all reklam som produceras idag är verkningslös. Genomsnittssvensken, som dessutom både är kräsen, rik på erfarenheter och upptagen av något annat möts av 1500 budskap i genomsnitt per dag. Det krävs med andra ord något extra för att lyckas förföra sina kunder.

En bra regel är att säga sanningen. Är du en jävel på att laga generatorer till bilar, jamen säg det då och tryck det på en T-shirt:

”Jag är en jävel på att laga bilgeneratorer.”

Folk kommer ihåg det. Funderar du i termer av; ”Firman med personlig service”, glöm det direkt! Har du någonsin varit på ett företag där det inte är personlig service? Otrevlig kanske, men ändå personlig. Koncentrera ditt budskap till vad du faktiskt är duktig på och inte vad du tror andra vill höra eller något generellt inställsamt. Jag ringer hellre en städfirma som – ”tar mer skit än andra” eller en tandläkare som erbjuder ”bäst bedövning av alla”.

  1. Ta reda på fakta.

Det finns ingen som vet så mycket om ditt företag som dina kunder. Gör en undersökning och fråga dina kunder rakt ut. Ta reda varför de kommer till dig, och vad de handlar för något. Ha koll på om det är spontankunder eller planerade besök och hur de hittade till din adress.

När du väl har fakta på bordet och jobbat dig igenom dessa hygienfaktorer är det betydligt lättare att ta beslut om vilka marknadsaktiviteter som är relevanta för ditt företag. Sätt mål för din marknadsföring; vi vill höja snittköpet med 10 % eller öka dagsavslutet från X till Y. Med fakta och tydliga mål slipper du låsningar, onödigt spill och kan koncentrera dig på att utveckla din marknadsföring – det kommer garanterat att fungera! Lycka till!

 

Om Pelle Stenbäck

Pelle Stenbäck är entreprenör och har arbetat 20 år inom reklambranschen och vunnit ett tiotal priser för sin kreativitet, bl.a. för Sveriges bästa dagspressannons. Pelle driver idag flera mindre företag och är involverad i olika affärsprojekt samt skribent i magasinet Vamé.

Ålder: 48 år

Bor: Halmstad med familj

Yrke: Reklamare, entreprenör

Okänd talang: Svensk mästare i Puckelpist.