Så kommer du igång med marknadsföringen i sociala medier

På bara ett par år har sociala medier gått från att vara osynlig i marknadsföringsplaner till att vara en vital del för verksamheters överlevnad. Sociala medier är i konstant förändring vilket gör att få har egentlig koll på hur man använder det för att öka företagets försäljning.

Det fina med sociala medier är att du kan nå ut med ditt budskap till din exakta målgrupp, på den tidpunkt då användarna är som mest mottagliga, samtidigt som du kan följa kampanjens genomslagskraft i realtid. Därför borde sociala medier ha en permanent plats i varje företags marknadsbudget. Människor är nästan immuna för reklam där den förväntas vara, t.ex i busskuren eller på tv:n eftersom vi tror att reklam bara är lurendrejeri, men på sociala medier kan man gömma sig bakom en intressant bild eller video som kittlar mottagarens intresse utan att hen ens märker att det är reklam – det är detta som gör sociala medier till ett så kraftfullt verktyg!

Innan man börjar använda sociala medier behöver man reflektera över vem man vill nå. Det är lätt att gå överstyr, tro att närvaro på alla medier är en bra strategi men så är inte fallet. Det bästa du kan göra är att välja medier efter din målgrupp och på så sätt öka chanserna att nå potentiella kunder och slippa ödsla tid på marknadsarbete som inte lönar sig.

Sveriges största sociala medier i kronologisk ordning

Facebook är utan tvekan Sveriges största sociala medium med flest aktiva användare dagligen. Här hänger mer än 75% av svenskarna mellan 16-25 år och mer än 50% av de mellan 26-45 år. Facebook är ett fantastiskt medium att annonsera i oavsett målgrupp.

Alla känner troligtvis till Instagram, men i marknadsföringssyfte kan det vara överskattat. Det kommer säkert förändras i takt med att de nya uppdateringarna som lanserats under året börjar märkas av; företag kan annonsera direkt i användares flöden och alla flöden anpassas nu efter vad hen gillar/kommenterar snarare än i tids-kronologisk ordning.

Av Instagrams dagliga användare är 70% mellan 12-15 år och bara 50% är mellan 16-25 år. Majoriteten av användarna har alltså knappt ekonomisk eller laglig möjlighet att köpa dina produkter men eftersom äldre människor successivt söker sig till Instagram är det ändå en bra kanal att närvara i.

Snapchat är det senaste stjärnskottet i sociala medier-familjen. Mediet är en vidareutveckling för snabba uppdateringar som kräver varken tid eller energi. Här publiceras en bild eller video i max 10 sekunder innan den raderas. Snapchat erbjuder ingen annonseringsplats ännu men med tanke på att appen växer så det knakar kan det komma att finnas en snar framtid. Ungefär 45% av alla mellan 16-25år använder appen dagligen, nästan lika många som Instagram alltså!

Twitter må vara ett av USA:s största sociala medier men i Sverige har 140-teckens-mediet inte slagit rot. Bara 15% av den mest aktiva åldersgruppen 16-25 år använder Twitter dagligen och siffran visar inga tecken på att växa.

Sist och minst är LinkedIn. För företag som arbetar B2B är LinkedIn en fantastisk plattform där man smidigt kan knyta kontakter med samarbetspartners och närvaron här är mycket värdefull. Men för en verksamhet som bedriver försäljning mot privatpersoner är LinkedIn nästintill irrelevant.

  1. Välj medium efter vart målgruppen finns
  2. Analysera hur du vill att din marknadsföring ska se ut – Vill du öka medvetenheten? Vill du sälja mer? Vill du stärka ditt varumärke?

Vilken typ av innehåll har du tid och råd att göra?

Om Lovisa:

Namn: Lovisa Larsson
Ålder: 26
Yrke: Marknadsassistent inom digital media på Matpriskollen samt egenföretagare på Lovisa Larsson Communications