Skelderwikens Brygghus

Han är egentligen grafiker, Tony Jörgensen, och har jobbat på ett tryckeri i Halmstad under många år. Men av någon anledning lyckas han välja hobbyer som successivt tar mer och mer tid. För några år sedan hade han en gård med kalvar, grisar och spannmålsodling. Nu ägnar han sig åt ett bryggeri, som snart övergår från just hobby till heltidssyssla.

 Skelderwikens Brygghus drivs av Tony och hans kompanjon Olof Christensson, och är en riktig uppstickare när det kommer till mikrobryggerier. Tony och Olof träffades genom en föräldragrupp för lite drygt 5 år sedan. Eftersom Tony alltid varit intresserad av öl och bryggt lite själv för skoj skull, blev han genast intresserad när Olof kom med förslaget att de skulle starta ett bryggeri ihop. De påbörjade processen i början av 2014, men det var först under mellandagarna samma år som alla papper och tillstånd var godkända och de kunde komma igång med produktionen. Men då gick det undan.

Första ölen i sortimentet var IPA och premiären hölls på ett par utvalda restauranger i Ängelholm. Ölen blev snabbt populär. Därefter har de haft ölsläpp på andra restauranger och att intresset är stort, det märks.

En representant för Systembolaget ringde upp en kort tid efter att vi släppt vår första öl. De hade fått så många förfrågningar på vår öl att de frågade om vi inte ville sälja den i butiken. Nu finns vi därför på Systembolaget i Ängelholm och snart även i Båstad och Åstorp samt som beställningsvara i resten av landet. Efter mässor ser vi en klar ökning på beställningslistorna runt om i hela landet, säger Tony.

I dag säljs Skelderwikens på en rad restauranger i södra Sverige och ända ner i Danmark.

– Vi är på väg in i Stockholm också, säger Tony, som märkte av en markant ökning av efterfrågan där efter att sommargästerna åkt hem förra året.

Hur kommer de då fram till vilken sorts öl de ska göra?

Tony förklarar att man dels måste utgå från sitt eget tycke och smak, men att man också måste ha koll på vad som är populärt och redan säljer bra. Detta har gjort att de i dag har en India Ale Pale och en Irish Red Ale tillsammans med nykomlingen American Pale Ale som standardsortiment. Nytt för i år är också jubileumsölet Ängelholm 500 som är en California Lager. De olika ölsorterna må ha exotiska namn på grund av sin jäsningsteknik, men de är alla hantverksmässigt skapade på plats i Skelderwikens egna bryggeri, som i dagsläget har två anställda.

– Våra produkter är gjorda helt utan tillsatser, med bara malt, humle, jäst och vatten. Vi säljer öl så som folk vill ha den. Allt produceras här på bryggeriet med massor av passion.

Tony ser ljust på framtiden för mikrobryggerier. I och med att människor blir allt mer medvetna och aktivt väljer närproducerade produkter, tar de små aktörerna långsamt över marknadsandelar från jättarna. Varje gång någon köper en Skelderwiken, är det en öl mindre såld för någon av de stora aktörerna. Så Skelderwikens Brygghus må vara litet, men deras ambition är enorm.

Namn: Tony Jörgensen

Familj: Sambon Sandra, 5 barn varav 2 utflugna.

Yrke: Grafiker och delägare av Skelderwikens Brygghus

Hobby: Förutom bryggeriet, fiske, fixa vid huset de har i Halland

 

Text: Amanda Hajney