Skoda – bilen med växtvärk.

Kodiakbjörnen lever på Kodiak Island, strax utanför Alaska. Det är den mäktiga brunbjör-nen som gett Škoda Kodiaq sitt namn, bilen som överträffat alla förväntningar.

Historien börjar med att två herrar i dåvarande Tjeckoslovakien vid namn Václav Klement och Václav Laurint 1895 började tillverka cyklar under namnet Slavia. Produktionen övergick så små-ningom till först motorcyklar och senare bilar. 1924 köpte Emil Škoda företaget och gav det således sitt namn. 1992 köptes företaget upp av Volkswagenkoncernen och sedan dess har Škoda vuxit i popularitet världen över. Under åren har Škoda tillverkat en rad folkkära bilar och nu är det alltså dags igen. Škoda Kodiaq har tagit världen med storm och det märks inte minst på Motor-
halland i Halmstad.

Per Cronqvist, märkeschef på Škoda på Motorhalland berättar:
– Škoda Kodiaq lanserades i mars 2017 och vi hade ett mål att sälja 1850 bilar under 2017. Redan i mars var alla bilar sålda!
Varför är bilen så efterfrågad tror du?
– Kodiaq är Škodas första sjusitsiga SUV, så den tilltalar de flesta, från stora familjer till tjänstemän. Bilen är ständigt uppkopplad och kan styras till stor del från en app i telefonen. Den har Lane Assist och backar sig själv när du kör med släp eller husvagn. Vid en krock meddelas rädd-ningstjänsten direkt om bilens koordinater. Sedan finns det självklart en rad andra funktioner och smarta lösningar, men det skulle ta mig halva dagen att rabbla upp allt, säger Per med ett skratt.

Per har tidigare arbetat inom träningsbranschen men bilintresset har alltid funnits där, ett intresse han haft sedan barnsben med en pappa som själv jobbade med bilar vilket resulterade i ändlösa samtal om bilar och fordon hemma vid middagsbordet. Sedan 8 år tillbaka arbetar Per på Motorhall-and där han först började som försäljare och tog sig sedan an uppdraget som märkeschef 2014. Under sina år på Motorhalland har han sett en enorm utveckling vad gäller Škoda och dess olika modeller.
– Škoda är ett av Europas snabbast växande märke, vilket är förståeligt, menar Per. Det är inte lika viktigt att ha en bil av ett mer exklusivt märke ståendes på garageuppfarten längre. Kun-derna vill ha en bil som fyller alla behov i vardagen, men de vill också ha pengar över för semestrar och annat nöje. I de situationerna är Škoda ett perfekt val, eftersom det ger lite mer bil för pengarna.

Škoda håller sig i framkant och 2018 förväntas den första hybriden komma för att sedan 2020 börja erbjuda helt eldrivna modeller. Även Motorhalland utvecklas och tar inom kort de första spadtagen för en helt ny anläggning placerad på Flygstaden i Halmstad. Snart kommer även Kodiaqs lillebror, Karoq, vars försäljning precis startat, där lanseringen sker i början på nästa år. Om Karoq blir lika populär som sin storebror återstår att se, men trenden pekar uppåt.