Träna dig i konflikthantering – alla är vi barn i början!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Alla har konflikter i sitt liv på ett eller annat sätt. Hur vi hanterar dem är något som vi först och främst lär oss av våra föräldrar. Föräldrarnas sätt att komma till rätta med saker inom familjen ger vägledning till hur barnen ska hantera sina uppkommande konflikter bland vänner och skolkamrater.

 

För att jag ska lära mig mer så både läser jag böcker och lyssnar på föreläsningar. Det är skönt att ha någon annans röst än min egen i mitt huvud när jag går på långa promenader med min hund.

 

Win-Win, Win-Loose, Loose-Loose är tre vägar som man kan nå, menar Morten Deutsch. Win-Win betyder att båda i en konflikt vinner på lösningen. Win-Loose innebär att det finns en vinnare och en förlorare. Detta är vanligt i maktstrider. I Loose-Loose har båda förlorat och det kan röra sig om att vänskapen, förhållandet eller en affärsuppgörelse går förlorad. Man kan tro att i Win-Loose är det bättre än Loose-Loose, men om man granskar det så gör även Win-sidan en hel del förluster trots att den andra sidan förlorar. Särskilt kan det handla om förtroende, respekt och vänskap.

 

För att det ska gå bra när det gäller konflikthantering så måste man vara empatisk

eller åtminstone försöka att vara empatisk. Man måste vara beredd på att se konflikten ur olika perspektiv och vinklar och man måste ta sig tid att lyssna på den andre personen.

 

En annan viktig sak är känslorna i en konflikt. Alla har vi känslor och så är det. Känslor kan man inte bortse från. Frågan är om vi:

 

  1. kommunicerar våra känslor. Använd helst uppriktiga jag-budskap: ”Jag känner mig ledsen och besviken.”
  2. eller om vi agerar utifrån våra känslor och till exempel straffar en person genom utfrysning eller kanske skriker och gapar. Vi har alla ett eget ansvar för våra känslor.

 

För att det ska gå bra i en konflikthantering är det viktigt att veta vad man har för mål. Är målet att lösa konflikten? Är målet att hitta en syndabock? Är målet att aldrig prata med personen igen? När målet väl är på bordet så måste man gå till att reda ut vilka fakta som finns. Finns det bara känslor så måste man prata genom jag-budskap och inte genom att anklaga den anda parten för det ena och det andra. Ibland i konflikter så är det, det enda som man vill. Tyvärr så leder det aldrig till något bra. Ta det lugnt! Andas! Lyssna empatiskt för att förstå och sen berätta hur du har upplevt situationen eller händelsen.

 

Det finns mängder av forskning inom ämnet och sedan finns det lite filosofiska förhållningssätt.

 

Don Miguel Ruiz som är författaren till The Four Agreements säger att man ska hålla sig till fyra saker när man har interpersonella relationer till andra människor:

 

  1. Be impeccable with your word – Mena det du säger och snacka inte skit!
  2. Don’t take anything personally – Ta inget personligt!
  3. Don’t make assumptions – Dra inga förhastade slutsatser!
  4. Always do your best – Gör alltid ditt bästa!

 

Dessa ledord kan ta dig längre än du tror och det bästa av allt i mötet med andra människor är att lära känna sig själv. Vad triggar dig?

 

Lästips: Don Miguel Ruiz,  The Four Agreements (1997)

John Gottman, 7 Gyllene regler för en Lycklig Kärleksrelation

Professor Dalton Keho Effectiv Communication SkillsThe Great Courses

 

Text: Charlott Zsoldos (JustLotta)