Vessla inte Tessla!

Plötsligt händer det. Det där som många av oss drömmer om, att få en snilleblixt som i förlängningen kommer förändra ditt liv, till det bättre. Det hände Rickard Bröms för lite drygt ett år sedan.

Rickard bor i Nacka med fru och tre barn och pendlade varje dag in till Stockholm city till sitt arbete med marknad- och produktutveckling. Denna resa som normalt tog ca 1,5 h tur och retur skulle snart bli ännu längre i och med ombyggnaden av Slussen, som är en naturlig knutpunkt för många pendlande Stockholmare. Det var då idén föddes.
– De beräknar att ombyggnationen av Slussen kommer ta tio år, under tiden kommer det vara kaos att ta sig till och från jobbet och jag tänkte, att nu skaffar jag mig en moppe, berättar Rickard.
Men han ville inte ha en moped som går på bensin. Dels för att det ur miljösynpunkt är ett riktigt dåligt alternativ, men också för att det droppar olja, luktar och låter illa. Så han började söka efter en elmoped och upptäckte snart att det knappt fanns några. I alla fall inga tydliga och välpositionerade märken. Ett märke med utstrålning och personlighet. Samtidigt tänkte han att han väl inte kunde vara ensam om att vilja ha en grym elmoped som känns kul att äga och samtidigt underlättar vardagen? Planerna om att starta ett eget märke drog igång och när han kom i kontakt med Peter Klangsell och Mikael Klingberg blev tankarna verklighet. Sedan gick det snabbt. Från att de tre herrarna drog igång verksamheten i februari i år, stod deras webbshop klar 1 augusti. Tre veckor senare var första generationen Vessla-mopeder sålda, och den andra generationen går att beställa nu. Därmed är Vessla Sveriges största elmopedmärke.

Namnet Vessla kom till efter att de beslutat sig om att namnet måste funka lika bra på hemmaplan som internationellt.
– Vi bestämde också snabbt att vi ville ha ett namn efter ett djur, men många djurnamn är upptagna. Det går inte att heta Tiger eller Puma eller något i den stilen. Men så kom vi på Vessla, som ju är ett smidigt, tyst litet rovdjur, som kom att symbolisera våra mopeder perfekt, berättar Rickard.

Det kändes i magen direkt att detta var något att satsa på.
– Elfordon är framtiden, menar Rickard. Vissa blir avskräckta på grund av att de tror att ett eldrivet fordon inte har så lång räckvidd. Vår Vessla kan gå 4-6 mil, beroende på däcktryck och vikten på föraren. Vesslan har också plats för två batterier för möjligheten att dubbla körsträckan. Batteriet är dessutom portabelt, det ser ut som en liten väska, som du enkelt kan ta med dig och ladda både hemma och på kontoret. Så räckvidden är inga problem för den vanliga pendlaren.

Rickard fortsätter: Människor i stort kommer i större utsträckning vilja köra elfordon i framtiden. Dessutom hjälper EU till att snabba på processen. Inom en period på fyra år kommer två generationer EU-regler som drastiskt kommer höja kraven på utsläpp även för tvåhjulingar. År 2021 får tvåhjulingar samma krav på sig som bilar och detta kommer bli en gamechanger. Bilar har generationer av utsläppsförbättrande system under bältet medan tvåhjulingar inte har det. Många spekulerar att detta är början på slutet för bensinmoppar. Frågan är om det ens går att få en 50 kubiks moped att gå framåt med de låga nivåerna på utsläpp som krävs? Det får framtiden utvisa.

Rickard ger som exempel att man i Amsterdam, Europas mest mopedtäta stad, inom kort kommer förbjuda alla mopeder äldre än 2011 och att fler städer runt om i Europa har liknande diskussioner.

Det är just till Europa som Vessla vänder blicken. Nästa år planerar man en europeisk lansering och därefter väntar resten av världen.

Kuriosa:
I skrivande stund har den första generationen Vesslamopeder inte levererats ännu, men trots det finns det en Vessla som far runt på de svenska vägarna. Det är en demo-moped som blev stulen i samband med en filminspelning i somras.