Lagar & lappar för miljön

431

Hållbarhet pressar modebranschen till förändring 

Ingen undgår klimatdebatten, inte heller modebranschen. Begrepp som hållbarhet, återanvändning och slow fashion har blivit viktiga när företagen ska se till att hänga med i konsumenternas ökade klimatmedvetenhet.

Christina Lindquist jobbar på Nudie Jeans Repair Shop i Göteborg, en butik som även fungerar som en lagningsverkstad för jeans. Kunden köper ett par jeans och skulle de gå sönder eller slitas ut så finns möjligheten att lämna in byxorna för lagning.
 – Vi har många kunder som gillar tanken på att när de lägger 1 500 kr på ett par jeans så vet de att de kan lämna in dem om de går sönder och därmed förlänga jeansens livslängd. De tilltalas av att kunna ha sina byxor länge. 
Vanligast är att jeansen lagas så att de håller upp till tre till fyra år men hon har även lappat upp till tolv år gamla jeans. 
 – Det beror mycket på materialet i jeansen, ett par jeans i hundra procent bomull håller allra bäst. Men idag har vi krav på olika passformer och tightare mode som kräver elastan i jeansen. Ett par mjuka jeans med mycket stretch håller inte lika länge, berättar hon.

Lagningstjänster finns idag hos flera butiker, speciellt hos de klädmärken som vill marknadsföra sig som hållbara. Ett märke som Nudie Jeans, har under lång tid erbjudit service och lagning, men att frågan är het märks mer och mer även hos de större kedjorna. Ett annat tecken i tiden är att modeveckan i Stockholm ställdes in med anledningen att branschen måste bli mer hållbar. I början av året lanserade H&M tjänsten Take Care som är en del av deras nya hållbarhetskoncept. Tjänsten innebär att det finns syateljéer i utvalda butiker där kunder kan lämna in sina trasiga kläder för lagning, oavsett var de är köpta. De satsar också på guidetjänster online där de upplyser om rätt skötsel och om hur kunden själv kan laga sina kläder hemma. 

Pratet om återbruk och lagningar kan uppfattas som aningen paradoxalt när vi ser till nuvarande trender. Nästan alla jeansmärken idag säljer jeans med slitage och stora hål redan från början, oftast dyrare på grund av merjobbet som detaljerna kräver. För merparten av modebranschens aktörer är det fortfarande trenderna som styr. Det är därför viktigt att klädjättar som H&M gör en sådan här satsning, menar Christina Lindquist, även om lagning av kläder knappast är ett nytt fenomen och att det i större städer finns ett stort utbud av skräddare.
– Jag tror att folk idag vet att man kan laga sina kläder hos skräddare men att det ändå känns för dyrt, säger hon.
 – Dagens fast fashion är inte bra. Köper man en skjorta för 149 kr så räknar man med att den håller sex månader. Det rör sig om att vi idag behöver ett bredare hållbarhetstänk. Det gäller inte bara att laga sina kläder, det är också material och kvalitet som avgör, säger Christina Lindquist.

Text: Daniel Wiberg
Foto: Fredrik Almryd