Receptet på en lyckad business

0
1686
Henrik Lindström äger och driver SMX Sports i Halmstad.
Henrik Lindström öppnade SMX Sports 2009. Nu är de enda motorcykelbutiken i Halland. Foto: SMX Sports

Det är mycket snack om den förödande “butiksdöden”, men det är lyckligtvis inte alla som känner av den på samma sätt som många andra. SMX Sports i Halmstad har hittat ett vinnande koncept.

Att kliva in i SMX Sports lokaler i Halmstad är som att kliva in i en drömvärld för vilken motorcykelentusiast som helst. Hjälmar, kläder, tillbehör och annan utrustning i långa, prydliga rader.

– Vi erbjuder det mesta inom motorcykelsporten, berättar skaparen och ägaren Henrik Lindström och fortsätter: Efter ett antal år har vi nu nischat oss tillräckligt och hittat vår målgrupp.

Henrik tror att det är en del av framgångssagan. När butiken öppnade 2009 var sortimentet bredare men efter att ha känt på marknaden ett tag är det just utrustning till motorcyklar och dess förare som är huvudverksamheten.

– När vi drog igång så fanns det sju andra mc-butiker i Halland. Idag är det bara vi kvar, berättar Henrik.

4% äger en motorcykel

Butiken är belägen på Ryttarevägen 10, strax intill den södra infarten från E6. Ett perfekt läge enligt Henrik.

– Runt 4 % av alla Hallänningar äger en motorcykel, och eftersom vi numera är Hallands enda butik med mc-tillbehör är det smidigt för våra kunder från andra städer att ta sig hit. Man måste inte köra genom hela stan för att exempelvis ta sig till Flygstaden. Det är bara att svänga av från E6-an och du är här på ett kick, säger han.

Henrik tror också att deras beslut att ha en webbshop som komplement till den fysiska butiken bidrar till deras medvind.
 
– Vi vinner kunder på att erbjuda båda delarna. Många har kikat på nätet före de besöker butiken, så de har ett hum om vad de vill ha, men sedan kommer de in hit för att se och känna på produkten innan de köper den. Andra gör tvärtom, de är kanske på genomresa eller har åkt långt, och besöker butiken först för att prova storlekar och annat. Sedan åker de hem och beställer på nätet när de bestämt sig för vad de vill ha, säger Henrik.

Butikens utomordentliga service är en av anledningarna till att kunderna återkommer, menar Henrik Lindström ägare till SMX Sports. Foto: SMX Sports.

Det handlar också om tillgänglighet.

– Många shoppar via telefonen idag, och man gör det under dygnets alla timmar. Då är det bra att vi har en butik som är öppen dygnet runt på nätet, förklarar Henrik. Sist men inte minst är den utomordentliga servicen en bidragande fak-tor till att kunderna återkommer. 

– Majoriteten av våra kunder är i 40 – 50-årsåldern, men vi har självklart även både yngre och äldre kunder. Vi märker en skillnad i vad de olika åldersgrupperna förväntar sig. De äldre är mer tacksamma och uppskattar god service mer, medan de yngre tar det mer för givet, menar Henrik.

Service är viktigt

Oavsett vilken ålder och vilken kund det gäller, är den personliga servicen alltid prioriterad. 

– Vi vill det bästa för våra kunder. Ibland har de bestämt sig redan innan de kommer in till butiken vad de vill ha, för de har läst om någon produkt på Internet. Men allt som står på Internet är som bekant inte nödvändigtvis helt sant, ibland är produktinlägg sponsrade av vissa företag som bara trycker på de positiva delarna. Det kan fortfarande röra sig om en jättebra produkt, men kanske inte den bästa för just dig och det du tänkt använda den till. Hur kör du din hoj? För skojs skull, eller pendlar du till jobbet varje dag? Det finns vissa aspekter man inte kan läsa sig till, utan lär sig i mötet med en kunnig personal. Sådana möten vinner förtroenden och bidrar till lojalitet. 

Förutom butiken i Halmstad har Henrik, tillsammans med en annan delägare Charles Lenngren, sedan 2015 även en SMX Sports-butik i Göteborg. Där märker de av en större konkurrens från andra liknande butiker. Det återstår att se om de lyckas kicka iväg konkurrenterna även där, som de gjort i Halland. Men så länge kunderna fortsätter att kicka igång sina motorcyklar, är de på god väg.

Text: Amanda Hajney


Läs också: https://vame.se/my-feldt-och-tivolikiosken-en-aktur-i-livets-karusell/