UF

40

Ung Företagsverksamhet, förkortat UF, är ett utbildningskoncept för de som studerar tredje året på gymnasiet. Kursen som sträcker sig över ett läsår innebär att
elever ska lära sig vad det innebär att utveckla, driva och slutligen avveckla ett
företag. Alla UF-företag måste avvecklas som en del av läroplanen, men det är fritt
fram för alla att driva sina företagsidéer vidare efter studenten. När läsåret närmar
sig ett slut hålls också SM i Ung Företagsverksamhet där alla UF-företag i Sverige
har chans att vinna priser för bland annat sina idéer, produkter, tillvägagångssätt
och marknadsföring. Här är några exempel på UF-företag som verkar nu.

Äggcellent UF
Närproducerat, effektiviserat och kvalitativt är ledorden för Äggcellent UF. Från gården i Unnaryd kan Äggcellent UF leverera nästan dagsfärska ägg hem till kundens dörr. Producenten fraktar äggen samma veckodag varannan vecka till Halmstad och Jennifer Wigroth, Matilda Johansson, Linn Andréasson och Anna Smith, som ligger bakom företaget, kör ut dem till deras
kunder redan dagen efter. Affärsidén började ta form när de såg att en så efterfrågad produkt som ägg, många gånger är svår att frakta från
mataffären och som dessutom kan vara svår att hitta färsk i butik. Försäljningen började till privatpersoner
men har under senare tid också börjat
inkludera både hotell och företag. I några fall har det dessutom funnits flera anställda på ett företag som beställt privata leveranser till arbetsplatsen, vilket också effektiviserar frakten av
allas äggleveranser. Redan nu finns det en hel del utvecklingsmöjligheter
som diskuteras för företaget. Bland
annat att erbjuda äggrelaterade produkter såsom frallor eller äggkoppar. Men fokus ligger just nu på att fortsätta i samma succéartade takt som har
varit.

Cutboards UF
När det blev dags att spåna fram en företagsidé var det självklart för Hugo Söderblom, Aleksander Jonsson, Max Georgson och Linus Nilsson
att göra något kreativt inom bygg- och anläggningsbranschen, vilket också är det program som de studerar på gymnasiet. Eftersom alla fyra tycker om att laga mat, kändes skärbrädor som det självklara valet. Hur de skulle få ihop de
resurser som behövdes för att skapa brädorna var däremot inte lika självklart, förrän de fick idén att se om något trä från rivningen av Kattegattgymnasiet
kunde återanvändas. Cutboards
UF tog tillvara på de gamla skolbänkarna som annars skulle slängas och gjorde färdiga, hållbara och starka skärbrädor utav dem. Återbruket blev en viktig värdering i deras verksamhet eftersom de anser att slit-och-slängsamhället
är ohållbart. Ett aktivt miljötänk kommer
att fortsätta vara centralt för hur företaget
går framåt, även om skolbänkarna så småningom kommer att ta slut. Tankarna går därför kring att hitta donationer av bord och massivt trä som annars ska slängas. Får de in material och klarar
av att få verksamheten att gå runt önskar de driva
företaget så länge det bara går.

Glasiär UF
Företagsnamnet är en lekfull ordlek som berättar att företaget producerar skålar och dekorationer av glas. Innan jul gjordes bland annat julgransdekorationer men under våren har största fokus varit på att skapa unika skålar. Allt glas som används i produktionen är restmaterial från
andras tillverkning av glasprodukter. Hanna Lindberg och Alva Hagström, som grundade företaget, studerar på teknikprogrammet och hade nästan ingen koppling till glastillverkning
sedan innan. Däremot är båda kreativa
människor och när affärsidén började diskuteras, kändes det som en unik produkt som var värd att satsa på. Det skulle komma att visas sig vara
väldigt sant. Förutom att det varit en lärorik process att starta och driva ett företag har det varit en berikande
erfarenhet att lära sig hantverket och hur
man kombinerar kostnadseffektivitet med unika produkter. Eftersom alla skålar och dekorationer är gjorda av glasrester är ingen skål den andre lik.
Utseendet styrs alltså efter materialet och ingen kommer någonsin att kunna ha exakt likadana
skålar

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här