Hallifornia, ingen vanlig festival

147

Under en vecka mitt i högsommaren förvandlas området kring Societetsparken och Varbergs fästning till en kreativ mötesplats för allt från surfare till entreprenörer. Området fylls av actionsporter, yoga, dans, konst, musik, happenings, föreläsningar, media och god mat. Här finns aktiviteter för både stora och små, för den som är intresserad av att testa någonting nytt eller den som bara vill umgås och njuta av atmosfären.

Gemensam nämnare för besökarna är att de vill vara en del av gemenskapen och den nya kustkulturen som bäst beskriver Hallifornia.
– Festivalen har vuxit fram med de förutsättningar som finns regionalt och den är en stor mötesplats med en speciell atmosfär, berättar Erik Ruth, VD på eventbolaget Nordic Surfers tillika upphovsman till Hallifornia.

Historien om Hallifornia tar sin början 2011. Erik som själv flyttat till Varberg bara några år tidigare för att surfa, fick i uppdrag av Alexandersoninstitutet att förverkliga ett EU-projekt. Detta handlade om att skapa tillväxt i lokala kulturella och kreativa näringar. Han ville ta fram ett kreativt arrangemang där många människor kunde inkluderas. Inspiration fick Erik från surfkulturen och entreprenörsvärlden. Evenemang fick namnet Coastal Culture och besöktes under sina två år av ca 10.000 besökare per år. 2013 utvecklades evenemanget till den festival det är idag och man bytte namn till Hallifornia, ett namn som flörtar både med det västkustska länet och dess nordamerikanska motsvarighet. Sedan starten har besöksantalet stigit för varje år och mellan den 18-20 juli i år förväntas mer än 40.000 personer att besöka Varberg och Hallifornia.
– Mestadels består besökarna av svenska turister och lokalbefolkning men vi lockar folk även från bland annat Norge, Danmark, Tyskland, Holland, södra Europa och USA berättar Erik.

Hallifornia smygstartar redan på måndagen den 15 juli för de unga deltagarna i Sports Camp. Där får tjejer och killar mellan 8-13 år prova på några av festivalens aktiviteter, bland annat wakeboard, skateboard och slackline.
Festivalledningen fokuserar mycket på att utveckla festivalen genom samarbeten. Innehållet på festivalen skapas mycket av andra aktörer, bland annat Varbergs Wakeboardförening som arrangerar wakeboardåkning i vallgraven utanför fästningen. På södra fästningshörnan finner besökarna området Silicon Halli. Där får ett antal utvalda entreprenörer chansen att testa sina produkter eller tjänster på festivalbesökarna.
– Alla kan vara med och påverka innehållet och genomföra egna projekt på området så länge de uppfyller våra villkor, berättar Erik. Bland annat kommer ett gäng som kallar sig Forest Tribe att ansvara för ett eget område. På den norra fästningshörnan bygger de upp en mysig miljö där det kommer att bjudas på musik, mat och aktiviteter. Sista och avlutande kvällen arrangeras här en fest som kallas för Grand Finale. Vi har inte bokat några jättedyra artister i år utan fokuserar på att alla ska kunna delta och därför har vi dessutom sänkt biljettpriserna, berättar Erik.

Festivalen har även ett ökat fokus på miljö och hållbarhet. Detta märks bland annat genom att det inte säljs vatten på burk eller flaska. Istället får besökarna möjlighet att fylla på sina vattenflaskor runt om på området. Då minskas transporter, onödiga koldioxidutsläpp och avfall.
Området är öppet för alla men man behöver köpa ett festivalpass för att kunna delta i alla aktiviteter. Festivalpass: pris för barn från 190:-/dag eller 380:-/hela festivalen. Festivalpass pris vuxen 220:-/dag till 440:-/hela festivalen. Grand Finale-biljett 200:-

Välkomna till Varberg i sommar! Här behöver du inte vara rädd för att få lera på festivalkängorna, chansen är större att du får sand mellan tårna.

Text: Rebecka Larsson
Foto: Fotografens namn står i respektive fotos titel.
Foton på Erik: Mattias Lager