Vamé träffar entreprenören Lisa Perby på hennes företag
MonthlyCup, mer känt som Menskopp.se. Vi möts i deras
nya lokaler i Halmstad för att prata entreprenörskap,
expansionsplaner och såklart, menskoppar.
– Att vara en driven entreprenör började tidigt, berättar Lisa och skrattar lite.
När hon var tre år gammal gick hon ut i familjens trädgårdsland och ryckte upp alla morötter, lade dem i en skrinda och gick sedan ut och sålde dem för 50 öre styck. Två gånger har hon sålt flest majblommor i hela Sverige, och fått äran att åka till Stockholm för att träffa Drottning Silvia.
Lisa har fortfarande försäljningsrekordet för majblommor i Halmstad, sedan år 1997.
För några år sedan blev menskoppen det som driver Lisa, mycket beroende på okunskapen
kring kvinnor och mens runt om i världen.
– Synen på mens är fortfarande starkt knuten till stigman och tabun, framförallt i U-länder. Tänk dig att bli utskickad helt ensam till en hydda de dagar du har mens. Du kan inte gå till skolan för att du inte har några mensskydd värda namnet, ett läckage vore nämligen helt
otänkbart. Eftersom du inte har råd med bindor så använder du gräs, löv eller gamla
tygtrasor. Tyvärr ser verkligheten ut så här i stora delar av världen och att flickor då inte
går i skolan får stora konsekvenser. Med en menskopp ges dessa flickor möjligheten att
gå kvar i skolan och fullfölja sin utbildning, berättar Lisa.
Därför jobbar Lisa och MonthlyCup aktivt med olika projekt och har hittills subventionerat
och skickat iväg över 4 700 menskoppar. Även på hemmaplan används menskoppar
flitigt.
– Jag tror knappt jag har några vänner som inte
har gått över till detta fantastiska, livsförändrande, revolutionerande mensskydd. Men om jag har det, så har jag bara en sak att säga till er och alla andra som ännu inte bytt: Gör din kropp, din frihet, din plånbok och vår planet en tjänst och byt, säger Lisa och fortsätter: En menskopp kan sitta på plats upp till 12 timmar och du kan göra precis vad du vill. Bada en hel dag utan byte, träna och sova obehindrat och du använder
samma kopp i 5 år. Under en livstid används ca 12 000 bindor och
tamponger eller 7 menskoppar.
– Tänk dig vilka enorma mängder avfall vanliga mensskydd innebär, en menskopp genererar lika mycket avfall på fem år som tamponger gör på en enda dag, säger Lisa.
Företaget har, sedan lanseringen av sina egna menskoppar som produceras i Sverige, vuxitmycket och dubblerat omsättningen varje år. Från att vara en ”udda produkt” som hittades på nätet, till att finnas centralt hos tre av de största kedjorna i dagligvaruhandeln, Coop, ICA ochCity Gross.
– Äntligen har produkten blivit så normaliserad
att den står bredvid bindor och tamponger i hyllorna, säger Lisa.
MonthlyCup har redan över 1 300 återförsäljare
i nio länder och har på bara ett par år blivit marknadsledande
i Sverige. MonthlyCup är också påväg att ta det stora klivet in på den amerikanska
marknaden.
– I Sverige görs ca 15 000 sökningar i månaden på
ordet menskopp, i USA görs 100 000 sökningar på ”menstrual cup” och vi har sajten www.menstrualcup.com, berättar Lisa och fortsätter: Så nu söker vi mer kapital för etableringen på den amerikanska marknaden. Bara att göra de nödvändiga testerna för att få sälja i USA och bygga det kvalitetsledningssystem som krävdes, kostade ett par miljoner, berättar Lisa. Inför detta genomfördes under hösten en
nyemission som inbringade 6 miljoner kronor.
– Nu hoppas vi på 14 miljoner till så att vi kan fortsätta växa i den här takten. Vi gör detta
genom en crowdfunding, vilket betyder att vem som helst kan bli delägare. De som tror
mest på oss har alltid varit våra kunder och vi har redan över 1 500 nya aktieägare, säger Lisa.
För ett par månader sedan fick bolaget sin första utmärkelse. Tidningen Driva Eget har
ett pris som heter ”David mot Goliat” som går till ett bolag som utmanar jättarna i sin bransch.
MonthlyCup stod som segrare 2018.
– Vi växer så det knakar och just nu pågår förhandlingar med ytterligare två stora kedjor. Jag har även flera inspirationsföreläsningar framför mig, för att berätta om bolaget och möjligheten att bli aktieägare. Det här är bara början, sägerLisa och ler.