Oskarström på världskartan

1387

Swedish Spring Water i Oskarström är Sveriges nyaste vattenfabrik och även en framgångssaga som i mångt och mycket saknar motstycke. Verksamheten tog sin början så sent som 2018 och har på den korta tid som gått sedan dess vuxit till en högteknologisk vattenfabrik på 4500 kvm med en omsättning på 50 miljoner.

Från Oskarström säljs vatten till glamourösa restauranger och inneställen, både i Sverige och utomlands. Även dagligvaruhandeln köper in och säljer enorma volymer och man finns i sortimentet hos de flesta större dagligvarubutiker. 

Hemligheten bakom framgången heter Maredskällan, en kallvattenkälla ur vilken grundvatten trycks upp från marken. Det artesiska källvattnet i Oskarström var vida känt redan på 1800-talet då sjuka svenskar blev ordinerade att åka till Oskarström och dricka av ’hälsovattnet’ som Mareds källvatten då kallades. 

Henrik Byrsjö, som i verksamhetens uppstart rekryterades till vattenfabrikens produktionschef, möter oss i entrén och visar in oss i produktionshallen. Han sveper med handen över en mindre del av lokalen. Det var den ytan Henrik och Vattenfabriken började på, en liten yta där vattnet handtappades i en liten begagnad maskin. 

– Sedan dess har vi knåpat ihop två produktionslinjer, säger Henrik och visar oss vidare genom lokalerna. Vi hittade till exempel en begagnad kolsyremaskin på auktion för 8 000 kronor, en ny kostade cirka en miljon. Vi har byggt upp verksamheten sakta men säkert och nu har vi haft möjlighet att införskaffa en ny kolsyremaskin. 

Henrik kommer ursprungligen från Helsingborg och inom vattenbranschen är han självlärd. Han har tidigare arbetat med marknadsföring och reklam, med ett stort intresse för tekniska processer och datorisering. Han har lätt att förstå sambanden i en process och tekniken för tappning lärde han sig när han arbetade som konsult och som designer hos andra dryckesproducenter. För ett antal år sedan rekryterades han till en vattenfabrik i Skåne, som hade problem med 

sina maskiner. Han gjorde ett bra jobb med att fixa tekniken och effektivisera processen, och det var på den vägen han handplockades för uppdraget som produktionschef för Vattenfabriken i Oskarström. 

Men det är inte bara en effektiv process som gör Oskarströms vattenfabrik unik i sitt slag. När det gäller framgången med vattenproduktionen i Oskarström säger Henrik att allt handlar om logiskt tänkande och att alltid försöka tänka utan för boxen. 

– Jag vill göra sådant som andra inte gör. Många företag skapar verksamheter genom att kopiera andra företags koncept, men jag vill göra något helt eget. Något tvärtemot. Jag vill skapa någonting som gynnar alla, från barnen i de afrikanska områden som är drabbade av vattenbrist till de människor som är villiga att betala 500 kronor per flaska vatten. 

En stor del av Vattenfabrikens marknadsföring har handlat om PET-flaskor av 100% återvunnen plast. I slutet av förra året nådde pressen av beskedet att Vattenfabriken var först ut i världen med en petflaska av 100% returpet. Henrik resonerar att alla producenter skulle kunna köra återvunnen pet, men innan Vattenfabriken gick i frontlinjen hade ingen annan valt att göra det. Varför? Jo, för att produktionskostnaden blir högre än om vattnet tappas i flaskor av nyproducerad plast. Kostnaden kan därför anses vara för dyrt. Det anser inte Vattenfabriken i Oskarström, den kostnaden betalar tillbaka sig både ur miljösynpunkt och i intäkter. 

– Med klimatsmarta val och smart marknadsföring kunde vi köra om våra konkurrenter. Vi kan ju för alltid marknadsföra att Vattenfabriken i Oskarström var en av de första i världen med att enbart använda 100% återvunnen pet. 

Även ur smaksynpunkt har Henrik och vattenfabriken gjort smartare val än konkurrenterna. Förra året vann Vattenfabriken pris för världens bästa smaksatta vatten med ecowtr™, i den internationella tävlingen för vatten IWA Global Water Award, en tävling där alla stora aktörer deltar. Hemligheten, säger Henrik, är att smakerna i de smaksatta vattensorterna enbart kommer från riktiga frukter och bär. Inte från kemikalier och syntetiska aromer. 

– Varför har ingen gjort detta innan? Jo, det handlar om pengar och syntetiska aromer är billigare. Det tankesättet gör mig nästan förbannad. Väldigt många föräldrar hör av sig och berättar att deras barn har slutat dricka läsk, eftersom de tycker att vårt vatten är godare. 

Henrik poängterar att man i processen måste tänka hela vägen. Människor tänker noggrant på vad de stoppar i sig. Konsumenter idag vill inte ha roliga produkter med konstiga smaker, man vill ha det som är gott och bra för kroppen. Det logiska tänkandet går som en röd tråd genom alla resonemang. Som att man väljer att anställa personal med erfarenheter från anställningar hos Anticimex, eftersom hygien och klinisk renhet är grundläggande för vattentappning utan kemikalier. Eller, att man väljer att frakta produkterna i andra företags returnerande containrar till bland annat den kinesiska marknaden, för en spottstyver till fraktkostnad. 

Inte nog med att man tappar upp och säljer eget vatten från Maredskällan. Processen är så effektiv att man även tappar upp andra företags vatten, bland annat så skickas glaciärvatten från Grönland för att tappas på flaska i Oskarström. 

– Vi gör det bra och effektivt, säger Henrik med ett leendew. 

Nästa steg i utvecklingen av verksamheten i Oskarström är att man bygger en helt ny produktionslinje, som ska vara färdig under 2020. Anledningen till detta är att invånare i asiatiska områden i stor utsträckning väljer att köpa vattenprodukter som producerats utomlands, då man är rädd för föroreningar som kan förekomma i det inhemska vattnet. Även produktionen för e-handel är i full gång och man skickar ut 100 000 flaskor i veckan till den kinesiska marknaden. Fabrikslinjen som byggs kommer att generera fler arbetstillfällen i Oskarström och Henrik ser inte någon begränsning för hur verksamheten kommer att utvecklas i framtiden. 

– Maredskällan producerar 300 000 liter källvatten per dygn och det vi inte använder går rätt ut i Nissan. Vi på Oskarströms Vattenfabrik vill genom verksamheten och lokal sponsring knyta ihop bygden Oskarström och ge tillbaka till människorna som bor här!