Balansera dig till framgång!

0
2340


Det verkar som att syndromet FOMO ”Fear Of Missing Out” sprider sig som en löpeld i samhället och kryper allt lägre ner i åldrarna. Work-life balance är något man pratar mycket om. Men vad är det egentligen? Och vad ska man tänka på för att lyckas skapa goda prestationer i arbetet och hållbart välmående i livet i allmänhet?
Enligt studier löper människor som inte lyckas hitta en bra balans mellan arbete och privatliv (läs: stressar för mycket) en avsevärt större risk att drabbas av stroke samt hjärt- och kärlsjukdomar. Vidare finns det flera studier som hävdar att de som tvingar sig till längre arbetstider inte nödvändigtvis får mer gjort. Detta för att utmattning ökar risken för misstag och försämrar beslutsfattningsförmågan.
Det optimala är jobba lagom mycket och balansera arbetet med privatlivet. Vilket förstås är lättare sagt än gjort, för de allra flesta. Man har en arbetsbelastning i ena vågskålen och familj, vänner och fritidsintressen i den andra. Bara tanken av att lyckas få jämvikt på dessa skålar kan få en stressad.
Vad som är bra att känna till är att det finns konkreta åtgärder att ta till. De skapar kanske inte en omedelbar balans, men på sikt skapar de bättre förutsättningar för dig att kunna prestera och att må bra.
Som entreprenör kommer dina uppgifter aldrig att ta slut. Så ett tips är att inte vänta på ”att det ska bli lugnare på jobbet”. Tvinga dig ut på sociala aktiviteter med familj och vänner, det ger dig positiv energi till att fortsätta med dina uppgifter vid senare tillfälle.
Undvik långa och stressande listor över saker som ”måste” göras. Lär dig att prioritera vilka du anser viktigast och fokusera på dem. Ta kortare pauser, rör på benen och hämta frisk luft. Det ökar dina möjligheter att hantera stress och fatta rätt beslut när du sätter igång med dina uppgifter igen.
Fokusera enbart på sysslor som är direkt värdeskapande för ditt arbete eller företag. Undvik uppgifter, möten och sociala medier som enbart stjäl från din debiterbara tid. När du optimerar tiden på jobbet slipper du vara där längre än nödvändigt.
Gör ständigt små förändringar och anpassningar som gör dig mer effektiv när du väl arbetar. Detta leder på sikt till att du får en bra balans mellan arbete och privatliv – som jag anser vara bästa definitionen på framgång!
Selim KalkanEntreprenör & investerare Kalkan Group AB
FB: @KalkanGroup Insta: @mr_kalkan

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här