En helande verklighetsflykt

0
2202
Ett par som spelar tv-spel i soffa. Tv-spel har visat sig öka social kompetens.
Det är många som flytt in i spelens värld detta året. Undersökningar visar att spel faktiskt kan hjälpa oss på flera sätt. Foto: Cottonbro Pexels.

I en tid då vi alla tvingats till förändringar i vardagen och framför allt livet som sociala varelser har satts på prov, är det många som vänt sig till spelens värld. Som en av få starka verksamheter under pandemin lyckades dataspelsbranschen under året både kapitalisera på våra behov av socialisering och träning, samtidigt som den gav oss underhållning.

Få tv-spel har lyckats tajma sin release så bra som Nintendos Animal Crossing: New Horizons gjorde under våren 2020. Det var slutet av mars: mängder av arbetare blev permitterade eller uppsagda. WHO benämnde spridningen av Covid-19 en pandemi, och regeringar införde karantän i flera länder. Då kom denna mysiga, långsamma livssimulator och lyste upp lite i mörkret. Både lillebror och mormor spelade detta, årets näst mest sålda spel. Och det kanske säger något om människans natur att då vi inte har ett jobb att gå till, blir det populäraste spelet ett som belönar oss för att plantera blommor, bygga hus och vårda sociala relationer. 

2020 kan ses som något av en termometer för dataspelsbranschen. Samtidigt som idrottsvärlden samt musik- och biografindustrin har det tufft på grund av en saknad livepublik, visar spelbranschen att den klarar sig galant. Spelbranschens omsättning under 2020 förväntas bli 170 miljarder dollar, vilket är mer än musik- och biografindustrin tillsammans. Det visar en marknadsundersökning utförd av företagen Dynata och Simon-Kucher & Partners. Samtidigt som spelbranschen under året förväntas öka med ungefär 10% så ser utvecklingen desto mörkare ut gällande musik- och biografintäkterna. Förväntningen är att de istället kommer backa med så mycket som 25% respektive 65%.

Ökar social kompetens

Enligt en studie av det amerikanska företaget Deloitte provade ungefär var tredje amerikan någon ny form av tv-spels-aktivitet under 2020. Och många kombinerade det med träning. I en påtvingad karantän krymper möjligheterna till fysisk aktivitet och många som ändå ville träna hemma sökte efter nya alternativ. Något som visade sig bli ett rejält uppsving för Nintendo och deras träningsspel Ring Fit Adventure. Intresset blev under våren så stort att både Ring Fit Adventure och konsolen Nintendo Switch sålde slut i flera omgångar, och lagren stod tomma flera veckor i taget.

Det är inte bara den fysiska hälsan som spel kan hjälpa oss med. En ny kanadensisk undersökning visar nämligen att tv-spel även har goda verkningar för den mentala hälsan. Forskaren Regan Mandryk vid University of Saskatchewan har undersökt om tv-spel kan motverka och lindra ångest och depression. Och det hon kommit fram till är att svaret är ja. Hennes team fokuserade på sociala multiplayer-spel där kommunikation med andra spelare är en stor del av upplevelsen. De fann att för personer med social ångest gav dessa spel en upplevelse av en mer sammanhållen värld och en ökad social kompetens. De såg också att spelen bidrog till en ökad känsla av samhörighet även då man inte är fysiskt nära de man spelar med. Ett behov som Mandryk menar blivit extra påtagligt under detta år då många suttit hemma mer än någonsin.

Fall Guys: Ultimate knockout släpptes under sommaren 2020 och blev genast en succé. Få andra spel har lyckats fånga samma kombination av utmaning och mys.


Spela tillsammans

Att spela tillsammans, vilket sätt det än är på, är verkligen en trend som håller i sig. Ett nytt spel som kapitaliserade på det och lyckades bli en hit under sommaren är Fall Guys: Ultimate knockout. Utvecklaren Mediatonic utgick från trenden med Battle Royal-spel så som Fortnite och Overwatch, men bytte ut action mot en färgglad värld av hinderbanor. Målet är likväl att stå sist kvar på slutet, men utan vapen. Precis som i fallet med Animal Crossing visade detta spel att det inte bara är action och sport som säljer. Det finns ett stort utrymme för mjukare värden, och att gå in i ett spel där man får skapa sitt eget lilla kramgoa monster att tävla med, är kanske precis det många behöver när den verkliga världen ter sig mörk och dyster. 

När 2020 nu går mot sitt slut tar spelbranschen ytterligare ett nytt kliv. En ny generation startar nu med Microsofts och Sonys nya konsoler. Under hösten har intresset för både Playstation 5 och Xbox Series S och X varit så enormt att det ledde till kaos vid förbokningspremiärerna. Till synes oberörd av en global pandemi och konsumenternas allt tunnare plånböcker verkar branschen fungera i en helt egen verklighet. Men kanske är det just så: att oavsett om det gäller att föra oss samman eller skapa nya vägar för fysiskt och psykiskt välmående, så kan vi räkna med att spelbranschen alltid hittar nya sätt att tillgodose våra behov.

Text: Daniel Kämäräinen

Läs också: https://vame.se/hjarngodis/