Tänk på hälsan i vintertid

550

På samma sätt som mörkret faller under vintern kan motivationen för träningen falla. En lång arbetsdag, kallt ute och du kommer hem till värmen för att undvika träningspasset. Hur gör du då bäst för att motivera sig själv? Och är det bara genom träning du kan nå bra hälsa?

Hälsovägledaren Johanna Skoglund, som driver utbildningsgymmet Kom å Hälsa i Falkenberg, berättar att kropp, knopp och själ hör samman för att nå något hon kallar för helhetshälsa. Tar du hand om dig själv genom fysisk aktivitet samtidigt som du medvetandegör att du inte bara är en fysisk kropp kan du skapa en optimal helhetshälsa. Dina tankar och känslor påverkar kvaliteten på din träning vilket får följder; att om du exempelvis inte har en bra dag kommer troligtvis inte träningspasset bli superbra heller.
Då tipsar Johanna om att ändå gå till passet och vara med i den mån du orkar. Det kan handla om att köra rörlighetsövningar eller att bara vara med gänget om det är gruppass, men att bara vara med och få känna sig delaktig kan vara positivt för ditt mående. Hon fortsätter även med att fysisk aktivitet du tycker om kan hjälpa motivationen:
– Hitta saker som gör att det inte känns jobbigt att göra i sin vardag varje dag eller varje gång. Träna grejer 2-3 gånger i veckan som gör att det blir av och det är viktigt för dig att det är kul.

När vintermörkret tränger sig på är det lätt att hamna hemma efter en arbetsdag, men det går lika bra att köra ett träningspass. Alla som någon gång har tränat känner igen den underbara känslan som kommer efteråt. Det är den känslan som Johanna tipsar om att du ska plocka fram för att sedan utöva den träningsform du vill. Om du inte vet vad du vill göra men vill komma igång med vinterträning, är gång med stavar ett första tips.
– Det är effektivt eftersom du får igång kroppen mycket snabbare än när du bara promenerar, du får upp en annan styrka och hållning i kroppen, du får ett längre kliv vilket gör att du får ökad frekvens i benen och kroppen och om du använder stavarna rätt får du även en bra förbränning och muskelstyrka, berättar Johanna.
Två andra förslag till vinterträning är annorlunda löpning och simning. Med annorlunda löpning menas att testa att löpa kors och tvärs, i sidled och baklänges för att på så sätt aktivera andra muskelgrupper än de som arbetar under ett vanligt löppass. Det finns även utegym att köra ett löppass till för att sedan löpa hem igen.
När det handlar om simningen är det ett förslag om kylan blir för mycket. Simning är allsidig träning som är skonsam mot kroppen, om man gör på rätt sätt.
– Det är många som får ont i nacken och knäna av bröstsim, förklarar Johanna och fortsätter: Det är oftast att vi ligger fel i vattnet som gör det. Då vissa ligger med huvudet högt över vattnet ansträngs nacken och ryggen vilket kan ge skador. Om man istället vågar låta huvudet vara i vatten och andas med näsan kan det förhindra skadorna. Istället för bröstsim är även crawl ett bra komplement då det aktiverar andra muskelgrupper.

Andra tips för att bibehålla en bra hälsa under vintertid är att tänka på vad du har på tallriken. Det är viktigt att ha mat med hög näringstäthet, med andra ord rena råvaror, för att få i sig all viktig näring då det gynnar våra kroppar. Att ha något färgglatt piggar också upp oss så köp hem gröna paprikor eller gula tomater och skapa färgkontraster i vintervardagens mörker.

Johanna avlutar samtalet med att säga att du ska låta din nyfikenhet komma fram mer. Var som ett barn och gå in med nyfikenhet att vilja lära dig mer om dig själv. På så sätt kan du få ett bredare perspektiv på allting som i sin tur även bidrar till att du inte sätter begränsningar på dig själv.
– Vi sätter våra egna begränsningar. Men egentligen finns det inga begränsningar. Gör det du mår bra av och utöva den träning som du tycker är rolig. Ta hand om dig själv för att du själv behöver det. Genom att göra det du mår bra av kan du få energi att göra det du annars inte kanske hade orkat. Så för att klara av mörkret i vinter kan det vara till fördel att hitta inspiration i det roliga som sedan bidrar till en positiv känsla inombords. På så sätt kan träning bidra till att du mår bättre i kropp, knopp och själ. Så tänk på hälsan i vintertid.

Text: Gustav Enstedt